zaterdag 22 maart 2014

Birthday!



Onlangs was ik jarig en dat was voor mij de eerste verjaardag sinds ik veganist ben geworden!

Het lastigst vond ik de taart. Normaal gesproken bakt mijn moeder altijd een heerlijke mokkataart en appelkruimeltaart. Beide taarten zijn ook veganistisch te maken, maar ik koos voor de limoen-framboos cheesecake van Vegetus (zie http://vegetus.nl/limoen-framboos-cheesecake/). Het maken was erg makkelijk en hij zag er ook prachtig uit! Ik vond hem zelf apart smaken (zeker niet vies hoor!), maar dat komt misschien omdat ik hem zelf heb gemaakt en dus weet dat er een heel blok silken tofu in gaat. Ik weet niet wat het is, maar ik vind het maar raar, glibberig spul... Het was mijn eerste ervaring met silken tofu, dus ik denk dat ik gewoon moet wennen ;-)

Mijn familie vond de taart wel lekker, dus ik zou hem echt een keer proberen als je dat nog niet hebt gedaan! Zelf ga ik hem zeker nog een tweede keer proberen.

Ik had ook nog mango-kokosmuffins gemaakt, waarover de meningen waren verdeeld (mijn broer had liever geen mango erin, en mijn vader vond het helemaal geen succes). Maar... ik ben zelf verzot op deze muffins, dus ik zal binnenkort het recept posten!

Verder stond er op tafel: worteltjes, komkommer, cherrytomaatjes en chips. Bij chips moet je altijd goed naar de ingrediƫnten kijken, want ze maken er een sport van om weipoeder/melkpoeder e.d. erin te stoppen. Mijn favoriet is de gewone naturelchips, want daar zitten ook geen E-nummers in.

Na lang wikken en wegen over wat ik ’s avonds zou maken voor het avondeten, besloot ik om het lekker simpel te houden: soep, stokbrood en smeersels! Ik heb broccolisoep en kiemgroentensoep gemaakt. Bij de soep hadden we biologische stokbroden van de AH (ik had geen zin om zelf ook nog brood te gaan bakken) en voor op het stokbrood had ik zelf tapenade, guacemole en kruidenboter gemaakt, en daarnaast nog kant-en-klare houmous.

Het viel allemaal goed in de smaak bij mijn familie, dus de recepten heb ik al hieronder gepost!

Mijn eerste veganistische verjaardag was dus een succes! Je kan het jezelf zo makkelijk of moeilijk maken als je zelf wilt. Soep met stokbrood en smeersels is natuurlijk een veilige keus. Maar hoe meer ervaring je opdoet met veganistisch koken, hoe zelfverzekerder je wordt m.b.t. niet-veganistische eters! 

PS: ik had 's ochtends bananenmuffins meegenomen naar het asiel (vrijwilligerswerk) om te trakteren bij de koffie en men was blij verrast dat veganistische baksels zo lekker kunnen zijn! :D


Geen opmerkingen:

Een reactie posten