woensdag 6 november 2013

Home made bread


Omdat er in veel brood dierlijke E-nummers worden gestopt, ben ik begonnen met zelf brood bakken. Andere opties zijn biologisch brood van bv. de Albert Hein of Oerbrood van de C1000, maar je eigen brood bakken is leuk om te doen en vooral erg lekker!

Het recept dat ik gebruik komt van deze blog: http://zuiversap.blogspot.nl/ 
Zij heeft meerdere recepten voor brood, maar voor het brood op de foto heb ik deze gebruikt: 'Luchtig volkorenbrood met pitjes en zaden'. Ik heb alleen (nog) geen keukenmachine, dus kneed het deeg met de hand. Hoe langer je kneed, hoe luchtiger het wordt. Om de tijd te verdrijven tijdens het kneden zet ik wel eens mijn laptop naast het aanrecht om een aflevering van een serie te kijken :P

Het meel dat ik gebruik komt van de windkorenmolen hier in Wageningen, de Vlijt. Je kan daar kant-en-klare mixen kopen, maar ook allerlei soorten meel (volkoren, mais etc.), noten, zaden, vruchten e.a. bakbenodigdheden. Je kan ook meel uit de supermarkt gebruiken, maar ik vind het beter om een lokale molen te steunen en het assortiment is veel uitgebreider dan in een supermarkt.

Met de hoeveelheid deeg die je krijgt heb ik altijd een groot brood gemaakt, maar je kan ook twee kleinere maken. 

Benodigdheden:
  • mengkom
  • maatbeker
  • vork
  • bakplaat bekleed met bakpapier
  • schone theedoek
  • oven, voorverwarmd op 200 graden Celcius

Ingrediënten:
  • 400 gram volkoren meel
  • 200 gram wit meel (of bloem)
  • 5 gram gedroogde gist
  • 1 theelepel suiker
  • 8 gram zout (kan ook minder, ik gebruik zelf maar de helft)
  • 3 eetlepels lijnzaad (mag ook gebroken lijnzaad zijn)
  • 3 eetlepels zonnebloempitten
  • 3 eetlepels havermout
  • 2 eetlepels maanzaad
  • 2 eetlepels zonnebloemolie
  • 300-325 ml lauw (!) water 

Zorg dat je een schoon werkblad hebt waar je het deeg op kan gaan kneden. Ik doe zelf altijd een klein scheutje zonnebloemolie op het werkblad om het plakken van het deeg tegen te gaan. Als je namelijk bloem gebruikt daarvoor, dan heb je kans dat het deeg te zwaar wordt.

Allereerst meng je in een kom alle droge ingrediënten door elkaar. Zorg ervoor dat de mengkom groot genoeg is zodat er niks over de rand gaat. 

Vervolgens voeg je langzaam de olie en het water toe. Het water moet dus lauw zijn en ik gebruik zelf altijd meer dan wat in het recept staat, maar pas op dat het niet te plakkerig wordt (voeg dan wat meer bloem toe). Je wilt een deegbal krijgen die soepel is en niet meer aan je handen plakt. 

Bij het toevoegen van de olie en het water gebruik ik een vork om alles te mengen in de kom. Als dat niet meer gaat, dan pas ga ik met mijn handen kneden. Zodra alles aan elkaar plakt in de kom, haal ik de bal deeg eruit en kneed verder op het aanrecht. Er schijnen meerdere technieken te zijn om te kneden en er zijn ook Youtube filmpjes die dat demonstreren. Je moet kijken wat het beste werkt voor je. Misschien heb je wel de luxe van een keukenmachine die dat voor je doet! 

Na het kneden leg je de bal deeg terug in de mengkom, nadat je eerst een klein scheutje zonnebloemolie in de mengkom hebt gedaan en uitgesmeerd. Dan dek je de kom af met huishoudfolie, een deksel of handdoek en laat je het deeg minstens een uur rijzen. Het rijsproces wordt beïnvloed door de luchtvochtigheid, warmte e.d. in een ruimte, dus de tijd hangt daar vanaf.

Als het deeg twee keer in volume is toegenomen, vorm je op de bakplaat een of twee broden ervan. Met een scherp mes snij je de rug schuin in. Dan dek je het gevormde brood af met een schone, vochtige theedoek (ik gebruik warm water om hem vochtig te maken) en zet je het weer weg voor een uur.

Vervolgens schuif je het brood in de oven (theedoek verwijder je natuurlijk ;-)) en bak je het in 40 minuten af. Je kan controleren of je brood goed is door hem te kantelen op de bakplaat en op de onderkant te kloppen. Als het hol klinkt dan is hij goed!

Laat het brood even afkoelen voor je begint met snijden (al is het wel erg lekker om een warm, knapperig kapje met pesto te smullen!)






Home made bread

1 opmerking:

  1. Ik denk dat ik ook maar eens een brood ga bakken. Ziet er goed uit.
    Tip van de zonnebloemolie ga ik zeker toepassen, want ik deed het altijd met bloem.
    mama

    BeantwoordenVerwijderen